Forum Crimson

ForumindexRecensionerSkivaffärer
Aktuell tid och datum: fredag 10 september, 2010 15:56

Svara på ämnet Föregående ämne Nästa ämne
Författare
Robert H

Registreringsdatum: 30 mars 2006
söndag 8 oktober, 2006 12:27
Meddelande
Skivaffärer Svara med citat
Många på detta forum borde vara intresserade av tips om secondhandskivaffärer och vanliga skivaffärer där man kan hitta progressiv rock. Både fysiska och sådana som finns på nätet. Så varför inte tipsa varandra.
(Även om man kanske mest är intresserad av skivaffärer i närheten där man bor så händer det väl då och då att man även har vägarna förbi orter som ligger en bit ifrån där man bor).

Jag kan börja med att tipsa om Mellotronen i Gamlastan i Stockholm. Ligger bara en liten bit upp från T-banestationen Gamlastan. Gatan heter Kåkbrinken. Dom har även försäljning på nätet: www.mellotronen.com. Såg förresten att de annordnar en "progressivrock-kryssing" (Silja Line), januari 2007!!

Mellotronen har ett bra utbud i och med att affären är specialliserad på progressiv rock. Om man pratar om den fysiska affären, internetaffären har jag inte kollat upp, så verkar tyvärr priserna enligt min bedömning vara rätt höga. Nästan inga skivor till lite lägre pris. Väldigt lite secondhandskivor. Dom har mest CD-skivor men även LP-skivor och DVD-skivor. Min bedömning, efter två besök ska sägas, är till min förvåning att personalen inte är så kunniga. Den jag pratade med hade t ex aldrig hört talas om Spock's Beard. Men det kanske beror på att jag varit där på Lördagar och att det inte varit ordinarie personal där då.

I Uppsala har Musikörat som ligger på Drottninggatan nära storatorget mycket progressiv rock. Varjefall relativt andra små, icke specialliserade skivaffärer. Jag tror att affären ägs av en av medlemmarna i Kaipa. Varjefall var det så förut. Tyvärr gäller det samma för denna skivaffär vad det gäller priserna dvs höga och få prissänkta skivor och brist på tillfälliga reakampanjer. Dom har inte vad jag sett några secondhandskivor. Mest CD och DVD någon enstaka LP skiva. Åtminstone en av försäljarna är mycket intresserad och kunnig när det gäller progressiv rock.
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postAlla inlägg som Robert H gjort

Författare
bibleblack

Registreringsdatum: 14 februari 2006
söndag 8 oktober, 2006 13:15
Meddelande
Svara med citat
Finns inga fysiska affärer som ligger inom min geografiska närhet, så jag handlar i stort sett allt från nätet.

Recordheaven - fantastiskt stort utbud och snabba leveranser. Stort lager som gör att man slipper vänta i evigheter. Rätt OK priser.

The Missing Piece - har inte lika mycket i lager men stabila leverenser även om man får vänta på dem ibland. Bra bemötande. Rätt OK priser.

Progress Records - Stabila men litet utbud.

Det som inte finns där handlar jag på CDON, Ginza eller Amazon eftersom det är så löjligt bekvämt.

Egentligen borde man gynna de nischade butikerna även om det är några kronor högre pris.

"Warum sollte man etwas einfach machen, wenn man es so
wunderbar kompliziert machen kann"?
Användarens profilSkicka personligt meddelandeBesök användarens hemsidaAlla inlägg som bibleblack gjort

Författare
Robert H

Registreringsdatum: 30 mars 2006
söndag 5 november, 2006 17:06
Meddelande
Svara med citat
Var till Malmö förra helgen. Hittade en ovanligt bra seconhandskivaffär:
http://www.skivesset.se/butiken.htm

Dom hade vinyl en trappa ned i källaren och där fanns
en skivspelare som man fick använda för provlyssning!
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postAlla inlägg som Robert H gjort

Författare
Horace Wimp

Registreringsdatum: 03 februari 2006
tisdag 7 november, 2006 15:33
Meddelande
Svara med citat
Allting finns på eBay och eftersom jag fortfarande köper ganska så mycket
vinyl och toksamlar på en hel del är det där jag handlar mest Wink

Författare
Snorre

Registreringsdatum: 25 juli 2007
onsdag 25 juli, 2007 23:30
Meddelande
Svara med citat
Mickes på Långholmsgatan, mellan Hornstulls T-bana och
västerbron, är bra. Har mycket vinyl och är öppen länge,
verkar inte vara några fasta stängningtider där inte Smile
(Gick förbi där en lördagskväll vid 22.30 härom året, och
de var öppet)

Skivhögen på Högbergsgatan på söder, har mycket.
Är väl mest på vinylsidan som de har mest prog, art
symf ...

Cosmic factory (Tror att den heter så, eller nå´t liknande)
Upplandsgatan nära odenplan) Har allt möjligt både cd och vinyl.
Ganska mycket progressivt på cd.

Sen finns ju fölande second-hand skivaffärer som man ju
alltid kan kolla in i om man ändå är på språng :

Wasa skivbörs - Hälsingegatan runt hörnet bara från
Odengatan, vid vasaparken.

Går man odengatan vidare längs med vasaparken ner mot
St Eriksplan, så ligger där
Marquee records och
Runt runt (har bara vinylskivor tror jag. Mycket 60-tal)

Vidare mellan St Eriksplan och St Eriksbron ligger
Atlas
Record Hunter
Skivbörsen
Beat goes on
Diamond records (Trappan ner vid brofästet)

Sen finns ju legendariska Heavy sound på Malmskillnadsgatan.
Har ju allt inom Hårdrock och mycket progressivt, främst då
av nyare snitt eller vad man skall säga, typ IQ Arena Jadis
Flowerkings m m. Både nytt och beg. blandade priser
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postAlla inlägg som Snorre gjort

Författare
ProgAnton

Registreringsdatum: 25 mars 2008
tisdag 25 mars, 2008 18:52
Meddelande
Banana Moon Records Svara med citat
I Örebro finns skivaffären Banana Moon Records.
De säljar både CD och vinyl och har rätt bra priser.
De har ganska många olika stilar på skivor och brukar hålla i skivmässan i Örebro.

Adress:
Klosterg. 7-9 /Järntorget
703 61 ÖREBRO
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postAlla inlägg som ProgAnton gjort

Svara på ämnet Sida 1 av 1

ForumindexRecensionerSkivaffärer
Aktuell tid och datum: fredag 10 september, 2010 15:56
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet